New Jobportunities begeleidt 100 herintreders naar werkgevers in grensgebied


Het project New Jobportunities 2.0 is van start gegaan. Het is een samenwerking van de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe, het UWV, de Agentur für Arbeit Nordhorn, Zero to One, de Volkshochschule Meppen, het Rijnland Instituut en CMO STAMM. Doel is het aanboren van de ‘stille reserve’, de groep mensen die nu niet werkt maar géén uitkering heeft. Het zijn zeer gemotiveerde arbeidskrachten die graag weer herintreden op de arbeidsmarkt. Niet omdat het moet - maar omdat ze dat willen. Dit vanuit de gedachte dat werken niet alleen een inkomen is, maar ook een vorm van zingeving.

Met New Jobportunities 2.0 willen de samenwerkende partijen 100 werkzoekenden uit de grensstreek van de provincie Drenthe en Landkreis Emsland begeleiden naar de grensoverschrijdende arbeidsmarkt. Werkzoekenden worden begeleid naar ondernemers of overheidsinstellingen in de Duits-Nederlandse grensregio. Het gaat om werkgevers die op  zoek zijn naar gemotiveerd personeel in de maakindustrie, ICT en/of zorg. Wethouder Joop Brink van de gemeente Coevorden is blij met deze samenwerking: ‘De grensoverschrijdende contacten zijn goed. Er zijn korte lijnen tussen de samenwerkende partijen die allemaal graag toewerken naar een 360 graden arbeidsmarkt. Eén arbeidsmarkt zonder grenzen. ’

Baan of beroepsopleiding

New Jobportunities 2.0 start vandaag officieel. De naam doet het al vermoeden. Het is een vervolg op een eerdere versie die zeer succesvol verliep. Toen werd 80% van de deelnemers begeleid naar een baan of beroepsopleiding in de Duits-Nederlandse grensregio.

Regio Deal

Dit project is één van de projecten die mede door de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe tot stand komen. Binnen de Regio Deal werken verschillende partijen met elkaar samen aan het verbeteren van de welvaart in de regio. Met hart voor de regio, van elkaar leren, regionaal denken, het verschil maken en vooral doen. De samenwerkende partijen willen New Jobportunities ook na de subsidieperiode voortzetten door het bestaande netwerk te versterken.

De campagne om de 100 werkzoekende bij potentiële werkgevers onder de aandacht te brengen is van start gegaan. Dat gebeurt onder meer door promotie via de klantmanagers van de betrokken gemeenten, Social Media berichten en diverse nieuwskanalen.

Meer informatie
Bent u werkgever of werkzoekende? Wie meer wil weten over New jobportunities 2.0 kan kijken op