Bewustwording grote winst van workshop


Narline- Henriette Waaijenberg en Hendrik-Jan Lip

Drie maanden was restaurant Narline in Zuidwolde geopend, toen de eerste lockdown kwam. Henriëtte Waaijenberg en haar partner Hendrik-Jan Lip hadden het oude pand van De Groene Lantaarn volledig verbouwd en gemoderniseerd en grootse plannen. Ze pakten de coronaperiode echter constructief op en gebruikten die tijd voor verdere professionalisering van hun bedrijf, waaronder de digitalisering. Daarvoor deed Henriëtte mee aan de workshop Digitalisering vrijetijdseconomie. Een aanrader, vindt ze.

Henriëtte en Hendrik-Jan zijn geen onbekenden in de horeca. Ze waren eigenaar van Café Hare Majesteit en medeoprichters van Grand Café Het Postkantoor in Hoogeveen. In 2015 verkochten ze hun aandeel in Het Postkantoor en gingen samen op zoek naar een nieuwe uitdaging. Henriëtte vertelt: “We hebben heel veel door Nederland gereisd om te onderzoeken wat we precies wilden. We hadden een heel pakket van eisen; een mooi restaurant, een trouwlocatie, en begin 2019 liepen we hier tegenaan, precies wat we zochten.” Ze moesten flink verbouwen om hun plannen te realiseren. Het boerderijencomplex uit 1768 is een monument en valt onder het beschermde dorpsgezicht van Ten Arlo. Aan de binnenkant werd alles gemoderniseerd en ingericht om de droom van het stel te verwezenlijken. “Op 10 december 2019 was de feestelijke opening met driehonderd mensen. We hadden mooi horecateam, ervaren sommeliers en vanaf dag één ging het gewoon heel erg goed. Tot 15 maart 2020.”

Lockdown

Corona brak uit en tot 1 juni 2020 ging de deur op slot. Daarna beleefde Narline, ondanks de beperkende maatregelen een succesvolle zomer, maar op 15 oktober moesten ze opnieuw dicht. “Deze keer was het anders dan in de eerste lockdown. Omdat wij een startend bedrijf zijn, kwamen we niet in aanmerking voor de regelingen en per 1 december moesten we onze mensen laten gaan of detacheren in de zorg. Dat was een verschrikkelijke beslissing.” Gelukkig veranderden de regelingen en konden ze iedereen in dienst houden. “Toen zijn we echt gas gaan geven met afhalen. Daar hebben we onze eigen draai aan gegeven. Met veertien kleine warme en koude gerechtjes die echt bij de smaken van Narline passen.”

Workshop

De tijd die vrijkwam door de lockdown hebben Henriëtte en Hendrik-Jan ook gebruikt om hun nieuwe bedrijf nog steviger in de benen te zetten. Onderdeel daarvan was de keuze voor de workshop Digitalisering vrijetijdseconomie. “Dat de workshop werd gegeven door twee net afgestudeerde data-analisten sprak me aan. Ook de manier waarop de workshop was ingericht en de methodes die ze toepasten. We gingen daadwerkelijk werken met een projectplan, waardoor je het meteen kon toepassen op je praktijk.” Naar aanleiding van de workshop zijn ze geswitcht van nieuwsbriefleverancier, omdat ze daarmee meer funnels, een soort trechters naar de dienstverlening, kunnen creëren. “We slaan data nu ook anders op en hebben verschillende systemen aan elkaar gekoppeld om te kijken wat we er uit kunnen halen.” Henriëtte ziet niet alleen kansen in het gebruik van data voor de marketing, maar ook voor het optimaliseren en verduurzamen van de bedrijfsprocessen. “We hebben een online offertesysteem, waarin bruidsparen hun eigen trouwdag kunnen samenstellen. Daardoor wordt het hele proces gestroomlijnd, wat ons enorm veel tijd scheelt.” Ook in de keuken gaan ze gebruik maken van data, vooral gericht op inzicht in de kosten en duurzaamheid. “Data geven ons bijvoorbeeld informatie voor de inkoop, waardoor we minder hoeven weg te gooien.”

Bewustzijn

Henriëtte is blij dat ze aan de workshop heeft deelgenomen. Volgens haar is de grootste winst dat je je weer bewust wordt hoe belangrijk data zijn en dan ook vooral schone data. “Je hebt ze, maar wat doe je ermee? En omdat wij een startend bedrijf zijn, kunnen wij de kennis gebruiken om meteen een goede structuur neer te zetten.” Wat de workshop voor ondernemers zo interessant maakt, is dat je goede tools aangereikt krijgt, waarmee je tijdens, maar ook na de workshop meteen aan de slag kunt. Volgens Henriëtte is het voor alle soorten ondernemers goed om mee te doen. “Door data inzichtelijk te maken, kun je betere keuzes maken voor je bedrijfsvoering.” Henriëtte vind het ook belangrijk dat dit soort workshops via Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe worden aangeboden. “Met een perspectiefverklaring om met elkaar Drenthe op de kaart te zetten, ben je er niet. Daarom is het heel mooi, dat deze middelen er zijn. Op deze manier kun je als ondernemer daadwerkelijk kijken waar je staat, waar je naartoe wilt en wat daarvoor nodig is.”

Vervolg

Bij Narline hebben ze de lessen van de workshop in ieder geval volop toegepast. Henriëtte zou het goed vinden als er nog een vervolg komt. “Niet zozeer in een training, maar bijvoorbeeld in een-op-een gesprek met iemand die de stand van zaken met je doorneemt. Even een check om te kijken hoe je ervoor staat. Het zou wel leuk zijn om over een jaar met dezelfde groep weer bij elkaar te komen. De data-analisten zijn dan ook weer een jaar verder en hebben ongetwijfeld nieuwe tools ontwikkeld, waar we wat aan hebben.” Eén ding is zeker, over een jaar ziet de wereld er heel anders uit en Henriëtte is positief. “Afgelopen zomer hebben we de cijfers van de eerste lockdown alweer opgehaald. Deze tijd heeft ons ook echt veel gebracht; een bewustwording van waaruit we verder zijn gegaan met de ontwikkeling van onszelf en ons mooie bedrijf.”

Tekst en foto: Jeanette Croezen