Een gezonde toekomst voor ons bedrijfsleven: Innovatie en circulaire economie in ondernemerschap


Duurzame vrijetijdsbesteding groeit sterk, ook in onze regio.  Dit heeft gevolgen voor inwoners en de kwetsbare natuur. Het creëren van een goede balans is dus belangrijk, zodat er draagkracht blijft voor het ontvangen van bezoekers in de regio. Maar hoe pak je dit als ondernemer in de vrijetijdssector aan? Tijdens de inspiratiesessie van Blue Zone Innovations “Gezond ondernemerschap, innovatie & circulaire economie” delen een ondernemers uit de vrijetijdssector hun visie op het gebied van de grote transities die op de vrijetijdssector afkomen.

Binnen Blue Zone Innovations werken regionale ondernemers in de vrijetijdssector en gezondheidsbranche, de gemeenten in de regio en drie onderwijsinstellingen, te weten Alfa-college, Drenthe College en NHL Stenden hogeschool, samen op het gebied van het ontwikkelen en toepassen van innovaties in genoemde sectoren. Het verbindende thema daarbij is het stimuleren van een vitale levensstijl.

Erwin Wolthuis: “Hoe wordt je toekomstbestendig? De natuur is je mentor!”

Optimaal resultaat

Erwin Wolthuis, schrijver van het boek Business Natuurlijk: Leiderschap met de Natuur als Mentor, vertelt dat we anders moeten kijken naar onze verdienmodellen. Daarbij zouden ondernemers moeten streven naar een optimaal resultaat, niet een maximaal resultaat. Want groei is goed, maar wel tot op zekere hoogte. “Je waarom moet duidelijk en helder zijn, maar zeker ook een diepere waarde hebben dan alleen geld verdienen,” stelt hij. Als je dit duidelijk voor ogen hebt, kun je door met de principes uit de natuur te werken je bedrijf veerkrachtig maken.

Kamperen

Esther Reijn is één van de ondernemende vijf vrienden die Camping BuitenLand runt. “Camping BuitenLand laat zich vooral beïnvloeden door de ruimte en omgeving,” vertelt zij. “Zo proberen wij een ideale wereld te creëren, in dit geval in de vorm van een camping.” De camping heeft vele gezichten en nodigt een breed publiek uit om tot rust te komen, alleen of met dierbaren. Het terrein van 9 ha groot ligt verscholen tussen een bos van Staatsbosbeheer en een natuurlijk zwemmeertje. “De droom waar wij aan bouwen is een plek die nooit af zal zijn en die constant in ontwikkeling is.” Inmiddels heeft BuitenLand vijf seizoenen gedraaid. Vijf jaar van systeemplafonds verwijderen, coniferen kappen en rechte lijnen krom maken. BuitenLand is volop in ontwikkeling.

Esther Reijn: “Breng ook tijd alleen door om tot je eigen essentie te komen.”

Natuur

Jeroen van den Berg sluit de sessie met zijn visie vanuit Center Parcs: Parc Sandur. “De wereld verandert, er is meer verlangen om tijd door te brengen met onze dierbaren en dan het liefst in verbinding met de natuur.” Center Parcs heeft zich laten inspireren door de natuur in de vorm van een nieuwe merkidentiteit. Maar daarnaast benadrukt Jeroen dat het park bovenal een Drents park is, geen park in Drenthe.

Jeroen van den Berg: “Is het niet fantastisch om bij elkaar te zijn en samen echt te genieten van onze mooie natuur?"

Ook een keer meedoen?

De inspiratiesessie heeft goede inzichten opgeleverd in wat er speelt, waar we ons zorgen over maken en hoe het eventueel anders kan. Voldoende inspiratie voor de ondernemers om mee te nemen naar hun bedrijf. De volgende inspiratiesessie is op 21 maart van 14:00 tot 17:00 uur in het Rensenpark in Emmen. Het thema is dan: “Spiritualiteit en Zingeving”. Voor meer informatie ga naar www.rijnlandinstituut.eu/projecten/blue-zone-innovations