Serious gaming om jongeren te interesseren voor techniek


Hoe vang je signalen uit het heelal op, en wat heeft dat met je WiFi router thuis te maken? Hoe haal je iets nuttigs uit enorme stromen gegevens? Hoe bestuur je zo’n complex apparaat als LOFAR en kun je dat ook gebruiken in een auto of fabriek? Maar ook: hoe gebruik je techniek om een spannend spel of een escape room te maken? Prikkelende vragen waarmee Open Science Hub De Oerknal scholieren en studenten op een spannende manier in contact gaat brengen met verschillende vormen van techniek.

“Het doel van de Oerknal is om jongeren te stimuleren en te inspireren voor wetenschap en techniek”, vertelt projectleider Marco de Vos. “We maken daarbij optimaal gebruik van de fascinatie voor astronomie en de technologie van LOFAR.” Het afgelopen jaar heeft Project Gamify met een team van ASTRON het concept van de Oerknal uitgewerkt. “Dit was een intensief en inspirerend traject. Er ligt nu een verhaallijn voor de experience en een ontwerp van de fysieke inrichting.” De Oerknal wordt een combinatie van drie spelruimtes en een virtual reality rondgang. Elke ruimte biedt een eigen uitdaging, waarbij stukjes van een puzzel worden verzameld door te kijken, te experimenteren en te filosoferen; observe, experiment, think. De oplossing van de puzzel geeft toegang tot de virtual reality rondgang, waarmee een reis door de geschiedenis van het heelal wordt gemaakt.

Speels

“Met het project werken we aan het ontwikkelen van een bredere en sterkere basis voor techniekonderwijs voor de jeugd in de regio. Door kinderen vanaf jonge leeftijd in contact te brengen met techniek en hen uit te dagen hier zelf mee aan de slag te gaan, wordt het vanzelfsprekender om voor een technische opleiding te kiezen.” En juist voor die jonge kinderen werkt deze game-aanpak zo goed. “Veel activiteiten richten zich op de latere fases van het middelbaar onderwijs en de Oerknal steekt juist in op een jongere leeftijd, als ontvankelijkheid voor en door een speelse manier nog groot is.”

Door kinderen al vanaf jonge leeftijd in contact te brengen met techniek en hen uit te dagen hier zelf mee aan de slag te gaan, wordt het vanzelfsprekender om voor een technische opleiding te kiezen.

Impuls

Met De Oerknal krijgt de regio een aantrekkelijke en educatieve binnenactiviteit, waar schoolklassen en groepen jongeren kennis kunnen maken met innovatieve techniek en wetenschap. Toeristisch ook interessant, maar Marco ziet vooral dat De Oerknal een stevige impuls kan geven aan de school- en beroepskeuze in de richting van wetenschap en techniek. “En dat is van groot belang is voor de ontwikkeling van de regio. Op de lange termijn verwachten we meer breed technisch opgeleide werknemers te laten instromen op de arbeidsmarkt.” Een andere opbrengst van het project is de ervaring met serious gaming voor educatieve doeleinden en het betrekken en stimuleren van jongeren bij hun studie- en beroepskeuze.

Exloo

Op dit moment wordt er hard gewerkt om De Oerknal te realiseren. “We zijn van plan om de onderdelen op een voorlopige locatie in Exloo te integreren, zodat er in een vroeg stadium al zichtbaarheid ontstaat.” Marco vervolgt: “Misschien kunnen er zelfs al klassen als proefpersonen mee aan de slag”.

https://www.opensciencedrenthe.nl/hubs/de-oerknal