Zuidoost-Drenthe als mooiste soep van Nederland


De ontwikkeling van techniek gaat razendsnel. In een regio met veel maakindustrie is het van belang dat niet alleen de bedrijven zelf, maar ook de zittende vakmensen en de nieuwe aanwas vanuit het onderwijs skills krijgen aangereikt om hierin mee te kunnen gaan. Dat is waar het project Skills4Future zich hard voor maakt. En dat gaat in de eerste plaats om samenwerking en verder kijken dan je eigen bedrijf of onderwijsinstelling.

In de Zuidoost-Drenthe wordt al veel samengewerkt tussen het bedrijfsleven en het onderwijs, maar dat zijn vaak individuele samenwerkingen. Skills4Future wil alle initiatieven bij elkaar brengen en kijken op welke manier een integrale benadering de totale techniekbranche in de regio kan versterken. Programmamanager Jan Bert van de Slijk ziet volop kansen. “We hebben hier een prachtige sector met veel bedrijven, denk aan de machinebouw, metaalbewerking, installatietechniek en de procesindustrie. Om deze bedrijven toekomstbestendig te maken hebben we goed opgeleide arbeidskrachten nodig. Dat kan alleen als bedrijfsleven en onderwijs de handen in elkaar slaan.”

Soft skills

Wie met smaak over deze dynamiek kunnen vertellen zijn Maureen Nederhoed, directeur van Harwig Installatietechniek in Emmen en Arjan Peters, opleidingsmanager Techniek van het Drenthe College. Arjan werkt al 20 jaar in het onderwijs en kent de vraag uit de technieksector goed. “Iedereen wil vakmensen, maar we kunnen mensen niet specifiek voor één bedrijf opleiden. Ieder bedrijf heeft eigen specialisaties, machines en technieken, die continu veranderen. Daarop kunnen wij niet investeren. Daarom kijken we liever naar de hele branche. Wat voor skills heeft het bedrijfsleven nodig. Niet alleen van nieuwe instroom, maar ook voor hun eigen vakmensen, in het kader van Leven Lang Ontwikkelen.” Daarbij gaat het naast de basistechniek vooral om softs skills, zoals klantcontact, arbeidsethos, omgaan met cijfers en communicatieve vaardigheden. “Voor specifieke techniekkennis, zoeken we de samenwerking met de bedrijven op, zodat wij dat modulair kunnen aanbieden.”

Avonduren

Maureen is vrij duidelijk over de rolverdeling: “Onderwijs is echt een vak en dat moeten we in deze regio heel serieus nemen. Voor de toekomst van de regio is het belangrijk dat we onze jeugd zoveel mogelijk skills voor de future meegeven. Wij kunnen als bedrijven een beetje richting geven, aangeven waar de wensen liggen, maar didactiek? Dat is een vak waarbij we de onderwijsinstellingen echt nodig hebben.” Ook Maureen ziet waar zij als bedrijf een bijdrage kan leveren. “Simpel voorbeeld. Bij ons draaien BIM-applicaties op dure licenties, maar tussen half vijf en middernacht staan ze niets te doen. Voor het onderwijs is aanschaf niet te betalen, dus waarom zouden we ze niet in de avonduren beschikbaar stellen?” Onlangs regelde ze nog dat DC-studenten konden meedraaien in workshops van een leverancier van warmtepompen. “Maar dat is op ad hoc-basis. Veel beter is het om het sectorbreed in het curriculum van het onderwijs in te passen.”

"Voor de toekomst van de regio is het belangrijk dat we onze jeugd zoveel mogelijk skills voor de future meegeven."

Generaties

Zowel Maureen als Arjan zien voor de toekomst een veel vloeibaarder manier van ontwikkelen. Maureen vertelt dat ze stagiairs binnenkrijgt die veel praktijkvaardigheid hebben. “Kinderen ontwerpen al in 3D in bijvoorbeeld spelletjes als Minecraft. Zet ze achter een scherm en ze weten meteen wat ze moeten doen. Daarmee kunnen ze de zittende vakmensen nog veel leren, maar andersom ook. De oude rotten in het vak leren onze stagiairs weer de kneepjes van de beroepspraktijk. Het mixen van die generaties levert aan beide kanten winst op.”

Dromen

Arjan ziet ook een grotere verwevenheid van de onderwijs en de beroepspraktijk voor zich “Mijn droombeeld is dat alle technische installatiebedrijven hier in regio zich gaan verenigen. Onze studenten kunnen dan bij die bedrijven het eerste jaar de Beroeps Opleidende Leerweg (BOL) doen en hun stages lopen en zich in het tweede jaar doorontwikkelen via de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL). Voor het bedrijfsleven is het een investering, maar daarna krijgen ze wel een medewerker die in de basis precies weet waar hij het over heeft.” Maureen doet er qua dromen nog een schepje bovenop: “Hoe gaaf zou het niet zijn, als we studenten van het mbo en het hbo, samen hun eigen nieuwe school laten bouwen? Projectmanagement, ontwerp, inrichting, catering, alles wat nodig is, kunnen we in samenwerking met de scholen doen.”

Soep

Arjan ziet het ontwikkelpad van Skills4Future wel voor zich. “Het zou mooi zijn als de bedrijven in een soort samenwerkingsverband kunnen sparren over wat er, samen met het onderwijs, ontwikkeld moet worden om de medewerker van de toekomst op te leiden. Dat gaat over eigenaarschap van bedrijven voor de toekomst van de sector.” Maureen vult aan: “We hebben als bedrijven ook uitgesproken dat we als in een coöperatie willen functioneren. Dat komt met verantwoordelijkheden. Je moet op komen draven, stageplekken hebben, studenten plaatsen en, als we een opleidingstraject voor zij-instromers met baangarantie starten, moet je ze ook aannemen. Dat is een soort gentlemens agreement, waar we samen voor willen gaan.” In de komende tijd wordt daar dan ook in geïnvesteerd, mensen warm maken voor zo’n gloedvolle samenwerking. Maureen ziet het voor zich: “Als we samen, onderwijs en bedrijfsleven de potentie van deze regio benutten, als we al die sterke smaken van wonen, werken en goed onderwijs voor onze kinderen bij elkaar voegen, dan hebben we alle ingrediënten om van deze regio een fantastische soep te maken. De mooiste soep van Nederland!”

www.skills4future.nl