Digitaliseren met een helder doel


Ondernemen is bij de tijd blijven. Voor Margé Hans van restaurant De Rheezerbelten in Hardenberg is dat een vanzelfsprekendheid. “Je moet je altijd afvragen, kan het beter?” Dat is ook de reden waarom ze heeft meegedaan aan de workshops Digitalisering Vrijetijdseconomie. Geïnteresseerd, maar met een nuchtere blik. “Digitalisering is een middel, geen doel. Daarom hebben we bij alles wat ons tijdens de workshop  is aangereikt kritisch gekeken of het ons helpt de gastvrijheid beter in te vullen. Want we doen het allemaal voor onze gasten.”

Margé Hans van restaurant De Rheezerbelten.

We hebben bij alles wat ons tijdens de workshop  is aangereikt kritisch gekeken of het ons helpt de gastvrijheid beter in te vullen. Want we doen het allemaal voor onze gasten.

Gastvrijheid staat al jaren voorop bij de Rheezerbelten. De basis van het restaurant is gelegd in 1959, toen er op het Rheezer plaggenveld bungalows werden gebouwd. ”Daarbij was een gezamenlijke ruimte met een kantine. In 1992 namen mijn schoonouders het bungalowpark over en verbouwden de kantine tot pannenkoekenrestaurant. In 1996 verkochten ze de bungalows om zich volledig te kunnen richten op de horeca.” In 1999 volgde een uitbreiding met een à la carte-restaurant en vergaderzalen op de bovenverdieping. In 2003 namen Margé en haar man Enrico het bedrijf over.

Profijt

De laatste transformatie vond plaats in 2019, toen het erf werd aangepakt. Ze creëerden onder andere een eigen ingang voor het horecagedeelte, legden een rotonde aan en vergrootten het terras. Een verbouwing waar ze tijdens de coronaperiode veel profijt van hebben gehad. “Op 15 maart 2020 kwam het nieuws dat we dicht moesten en ’s maandag zaten we al buiten met de vraag: wat gaan we doen? We hadden meteen het idee om een drive-in te maken en daar kwam de rotonde perfect bij van pas.” Aanvankelijk was het nog de vraag of afhalen was toegestaan. “Maar om 16.00 uur kwam het verlossende woord en de donderdag erop konden we onze drive-in openen.”

Reserveren

Zoals bij zoveel horecazaken brak er voor de Rheezerbelten een lastige periode aan. “We hebben in de eerste lockdown volop ingezet op behoud van ons team, door onze mensen aan het werk te houden, leuke dingen voor ze te organiseren en door interne scholing.” En dat werkte. “Toen we weer open mochten op 1 juni hadden we een prachtig team staan.” En dat was ook nodig. “We hebben een fantastische zomer gehad, ongekend, en volop geprofiteerd van ons grotere terras.” Die drukte had echter ook een keerzijde, want één van de coronamaatregelen was dat gasten moesten reserveren. “En dat deden we in de zomervakantie nooit. Nu waren we echt de hele dag met twee telefoons in de weer om alles te kunnen plannen. En hierdoor hadden we geen tijd om te investeren in een reserveringssysteem.”

Pragmatisch

Digitalisering bood dus een kans en begin oktober hadden ze bij de Rheezerbelten eindelijk tijd om daar serieus naar te kijken. In dat licht volgde Margé ook de workshops Digitalisering Vrijetijdseconomie. “Uit de scan bleek dat we al veel gegevens verzamelden en we werden bewust gemaakt van de mogelijkheden.” Margé benadert de kennis en de tools van de workshop vooral pragmatisch. “We hebben de analyses gedaan en vervolgens een aantal dingen uitgekozen om ons op te richten. Zo hebben we heel goed naar de gastreis gekeken. Je kunt allerlei stappen in het proces digitaliseren, zoals bestellen en betalen, maar voor ons blijft de vraag of het ten goede komt van de gastvrijheid het belangrijkst.”

Doel

Ze snapt dat er ondernemers zijn die tegen het idee van digitaliseren aanhikken, maar je moet het volgens haar ook niet te groot maken. “Het klinkt soms heel spannend, maar als je je omzetcijfers, uren en inkoop in Excel verwerkt en daarmee een vergelijking kunt maken met andere jaren, dan ben je al met digitalisering bezig.” Als je het goed wilt aanpakken, is de workshop zeker een aanrader. “Je krijgt het alleen niet op een presenteerblaadje. Na de workshop begint het pas echt. Je kunt veel verbeteringen in je bedrijfsvoering aanbrengen, maar je moet je er wel goed in verdiepen.” Ze wil andere ondernemers dan ook meegeven er serieus de tijd voor te nemen. “En formuleer van tevoren een helder doel. Wat wil je bereiken? Waarin kan digitalisering helpen?“

Formuleer van tevoren een helder doel. Wat wil je bereiken? Waarin kan digitalisering helpen?

Vak apart

De workshop heeft Margé zelf zeker meer inzicht gebracht, al is ze ook realistisch over de toepasbaarheid voor de Rheezerbelten. “We hadden al geïnvesteerd in een professionele website en een goed marketingbureau. Zij leveren ons tweemaandelijks een overzichtelijke rapportage van hoe we er voor staan. Ik hoef dus zelf niet meer na te denken over geschikte zoekwoorden, dat regelen zij allemaal.” Ze vervolgt: “Ons bedrijf is te groot om het allemaal zelf te kunnen doen. Als je het hartstikke leuk vindt, moet je het vooral doen, maar het is wel echt een vak apart.”

Systeem

Uiteindelijk heeft de workshop en de aandacht voor digitalisering bij de Rheezerbelten geresulteerd in een professionele digitale nieuwsbrief en een online reserveringssysteem. “Dat laatste vind ik nog wel spannend, want toen het reserveringssysteem stond, moesten we weer in lockdown. We hebben het dus niet aan de praktijk kunnen toetsen.” Margé en haar team bereiden zich voor op een drukke periode als de lockdown straks wordt opgeheven. “Dan moeten we van een langzaam rijdend bedrijf in de tweede versnelling in één keer naar de vijfde of zesde versnelling. En dan zal blijken of alle investeringen de moeite waard waren. Maar,”, besluit ze, “uiteindelijk draait het in de horeca om mensenwerk. Gastvrijheid kun je niet leren, dat zit in je.” En dat is niet in systemen te vangen.